بایدها و نبایدهای پس انداز کردن

وبلاگ ,

آیا رویای خرید خانه را دارید؟ آیا دوست دارید که با خودروی شخصیتان در تعطیلات به مسافرت بروید؟

آیا از پرداخت غرض و قسط وام خسته شدید؟

اگر پاسختان مثبت است پیشنهاد ما به شما پس انداز کردن است

شاید با خودتان بگویید که با درآمد کم پس انداز کردن غیر ممکن است یا فکر کنید که پس انداز کردن منجر به سرمایه‌دار شدن نمی‌شود اما کاملا در اشتباهید.

چرا پس انداز ؟

پس انداز کردن چه برای افراد با درآمدهای خوب و بالا و چه برای گروه کم درآمد، امری ضروری و البته ممکن است.

مهم ترین دلایلی که برای پس انداز پول می توان مطرح کرد این است که :

  • می‌توانید کاری که دوست دارید را بدون دغدغه‌ی مالی انجام دهید.
  • می‌توانید بحران‌های مالی خود را مدیریت کنید.
  • پس انداز پشتوانه ای قوی برای زندگی بهتر در دوران میانسالی و پیری شماست.
  • با پس انداز کردن تا حد قابل توجهی از استرس‌ها و اضطراب‌ها کاسته می‌شود و سلامتی روانی افزایش پیدا میکند.
نکته‌ ی مهم:

بین خواسته ها و نیاز های ما یک تفاوت وجود دارد.

شما اگر چیزی را بخواهید و بگویید من دوست دارم این محصول و یا این مبلغ پول را داشته باشم، این می شود خواسته ی شما. ولی اگر بگویید من نیاز به این محصول و این مبلغ پول دارم، این می شود جزء نیاز های شما.

اگر می بینید که شما این مبلغ پولی را که در نظر گرفته اید را بدست نیاورده اید؛ به خاطر این است که خواسته ی شما بوده است، نه نیاز شما.

زیرا انسان برای به دست آوردن نیازهایش همۀ تلاشش را می کند.

چطور پس انداز کنیم؟

مهم نیست که شما چقدر می توانید پول پس انداز کنید. مهم این است که شما باید فضایی را برای پول پس انداز کردن باز کنید.

  1. مخارج خود را ثبت کنید
    اولین قدم برای اینکه بدانید چگونه پول‌های خود را پس انداز کنید این است که بدانید چقدر خرج می‌کنید؛ برای یک ماه کامل، تمامی مخارج خود را ثبت نمایید. یعنی حتی پولی که برای کرایه تاکسی، خرید شارژ و یا یک قهوه پرداخت می‌کنید را نیز ثبت کنید. برای راحتی می توانید از اپلیکیشن و نرم افزار ها استفاده کنید.
  2. بودجه بندی کنید
    حال که تصویر واضحی از مخارج تان در یک ماه دارید، می توانید برای مخارج تان بودجه بندی کنید. مثلا برای مخارج دانشگاه، کرایه تاکسی روزانه، پول آبو برقو گاز و …
  3. هزینه‌های کم اهمیت را کاهش دهید
    بی شک اغلب افراد هنگام خریدهای بزرگ حواس جمع بوده و اشتباه نخواهند کرد . در مقابل در زمان خرید کردن های کوچک و کم اهمیت بی توجه هستند ؛ با این وجود که ذخیره‌ی هزینه های کم هستند که در زندگی کارساز خواهند بود .
  4. از فرمول میلیونرها پیروی کنید
    بی شک افراد هنگام کسب درآمد ابتدا نیازهای ضروری خود را برطرف کرده سپس باقیمانده پولشان را پس انداز خواهند کرد ؛ اما میلیونرها اینگونه پس انداز نخواهند کرد . یک فرد پولدار در ابتدا بخشی از درآمد خود را صرف اهداف مالی و یا پس انداز خود اختصاص داده و سپس باقیمانده آن را صرف نیازهای خود خواهد کرد .
  5. هدفی برای ذخیره پول هایتان در نظر بگیرید
    تنظیم هدفی برای پس انداز بسیار ساده تر از شروع پس انداز است. برای خود هدفی در نظر بگیرید و زمانی برای رسیدن به آن مشخص کنید. می‌توانید یک برنامه کوتاه مدت 1 تا 3 ساله در نظر بگیرید که در طول آن میزان معینی پول برای خود پس انداز کنید.

نبایدها در پس انداز پول:

در کنار کارهایی که باید برای پس‌انداز کردن انجام دهید، کارها یا عواملی هستند که نباید آنها را انجام دهید.

  1. پس انداز خود را به هیچ عنوان خرج نکنید.
    به یاد داشته باشید که پولی را که با زحمت بدست می آورید را خرج چیزهایی که ارزش اش را بعد از خریدن و به خانه آوردن از دست می دهد نکنید.
    شما نباید پول پس انداز را خرج کنید باید آن را تبدیل کنید به یک مرغ تخم طلا. یعنی باید پولی را که بدست آوردید در کاری سرمایه گذاری کنیدمثال هایی که می توان  گفت برای سرمایه گذاری بلند مدت مناسب هستند:⚪ طلا بخرید! بصورت آب شده یا بصورت سکه
    ⚪ دلار بخرید!
    ⚪ اگر پولتان به حد نصاب است، کسبو کاری راه بیاندازید!
  2. هرگز در بودجه بندی‌هایتان بودجه های خیالی نداشته باشید
    تصور کنید که می خواهید هزینه قبض تلفن همراه را در بودجه وارد کنید. در یک دنیای ایده آل هزینه قبض شما شاید از 30 هزار تومان هم فراتر نرود بخصوص که می توانید برای ارسال پیام و برقراری تماس از اپلیکیشن های اینترنتی استفاده کنید، به همین خاطر شاید تصور کنید که باید در بودجه ماه آینده هزینه تلفن همراه را 30 هزار تومان در نظر بگیرید اما بهتر است به جای اینکه وضعیت ایده آل را در نظر بگیرید با حقایق روبرو شوید. به خاطر داشته باشید که بودجه های رویایی نه تنها هرگز محقق نمی شوند بلکه شما را از بودجه بندی ناامید می کنند.
  3. از هزینه‌های پنهانتان غافل نشوید
    برای صرفه جویی باید بودجه ای داشته باشید و تلاش کنید تا آن بودجه را محقق کنید اما اگر برخی هزینه های غیرمعمول را در بودجه وارد نکنید، احتمالا در پایان ماه در صرفه جویی ناکام خواهید ماند. برای مثال تولد افرادی که باید برای آنها هدیه بخرید جزو مواردی است که هنگام نوشتن بودجه باید آنها را در نظر بگیرید. همچنین مواردی مانند تعویض قطعات یدکی خودرو نیز در چنین گروهی قرار می گیرند.
  4. هرگز تسلیم نشوید
    صرفه جویی فرآیندی است که باید به مرور انجام شود. شما به سختی می توانید طی مدت زمانی کوتاه هزینه های خود را به میزان قابل توجهی کاهش دهید ، به همین دلیل به خاطر داشته باشید که بهترین شیوه برای موفقیت در صرفه جویی کاهش آهسته و البته پیوسته هزینه ها است و اگر در این مسیر گاهی ناکام ماندید نیز نباید به سرعت ناامید شوید چرا که رفتارهای تازه که برای صرفه جویی مفیدند برای اینکه به عادت تبدیل شوند، نیاز به زمان دارند.

توصیه مهم:

اگر شخص ثروتمند ببیند که مخارجش اش از درآمدش بیشتر شده، تمام تلاش خودش را می کند تا بتواند درآمدش را افزایش بدهد.

ولی بلعکس شخص فقیر به دنبال کم کردن مخارجش می رود. از کیفیت تا کمیت آن کم می کند.

اگر می بینید حقوق کمی دریافت می کنید به دنبال این باشید که درآمدتان را افزایش دهید.

ببینید چه کارهایی را می توانید انجام دهید که در زمان های آزادتان تبدیل شود به پول بیشتر و آن را به پس انداز تبدیل کنید.

نظرات :
هیچ دیدگاهی وجود ندارد شما اولین نفر باشید
ارسال نظر :